در قسمت اول 10 راهکار طراحی وب سایت برای جلب اعتماد کاربر چهار راهکار را بررسی کردیم،  1- به وعده های خود در طراحی سایت عمل کنید! ، 2- رعایت اصول سازگاری در طراحی سایت، 3- طراحی وب سایت تمیز باشد! ، 4- زمینه های یکسان در طراحی سایت داشته باشید. در ادامه میخواهیم 6 راهکار دیگر برای جلب اعتماد کاربر به وبسایت شما را ارائه نماییم.

5-با صدای خودتان در طراحی سایت صحبت کنید!

همیشه، تقلید و پیروی کردن از دیگران، چیزی است که باعث حس بی اعتمادی به کاربر می گردد. شما حتماً دیده اید تجارت هایی را که از سعی میکنند خود را چه از نظر نام و عنوان و چه از نظر ظاهر شبیه رقبای موفقشان نمایند، نمونه زنده آن، سوهان حاج حسین و پسران! که در شهر قم، زبان زد شده است. در حقیقت این کار چیزی که در ذهن کاربراتان القا میکند یک تقلب است! این یعنی اینکه شما در جلب اعتماد کاربر خود موفق نبوده اید. بیشتر کارفرماها دوست دارند که طراحی وب سایتی شبیه به وب سایت های رقیب خود داشته باشد، این حرفه طراح وب سایت است که بتواند او را از خطرهای ایجاد شده برای ایجاد حس اعتماد کاربرانشان متوجه سازد.

3-webdesign-trust

6- سایت را برای کاربران طراحی کنید، نه موتورهای جستجو

افراط در سئو، چیزی است که محبوبیت و القای حس اعتماد یک کاربر را خدشه دار میکند. سئو در طراحی سایت، نقش بزرگی را ایفا میکند، اینکه کدهای سایت به چه صورتی در سایت نمایش درآیند، کلمات کلیدی چگونه لینک شوند، تعداد استفاده از المان های مورد نیاز در هر صفحه و بسیاری از موارد دیگر هستند که در زمان طراحی سایت باید در سئو در نظر گرفته شود. اگر در این میان کاربر را فرآموش کرده باشید، تمام سعی خود را برای جلب اعتماد موتور جستجو به سایت خود به کارگرفته اید و این به معنای جلب اعتماد کاربر نیست!

کاربر با درک اینکه شما توانسته اید به موتورهای جستجو در اعلام نتایجش کلک بزنید و رتبه خود را در کلمات کلیدی که فقط برای جذب بازدید کننده به وب سایت شما در نظر گرفته شده و محتوای مورد جستجو را به درستی ارائه نمیکند، حس بی اعتمادی نسبت به سایت شما پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه این روش ها در بلند مدت، توسط موتورهای جستجو شناسایی میشوند و هر آنچه یک شبه به دست آورده اید، یک شبه از دست خواهید داد.

7- انجام تغییرات به صورت آهسته در طراحی سایت

انسان به صورت معمول، از تغییرات ناگهانی دچار شک و تردید میگردد، حتی بعضاً در صورتی که این تغییرات برای خود انسان شناخته شده نباشد، یک حس درونی به او دست میدهد که باعث از دست رفتن اعتمادش نسبت به آن معلول میگردد. مثال جالب این عنوان، یک آزمایش است که در آن مهمانان یک هتل با مراجعه به پذیرش، با فردی در خصوص چگونگی اجاره اتاق صحبت میکنند، پس از چند کلام صحبت، مهماندار خودکار خود را به زمین می اندازد و زمانی که به زمین مینشیند تا آن را بردارد، فرد دیگری با ظاهری متفاوت خودکار به دست از پشت میز مهماندار بلند میگردد و به ادامه بحث با مهمانان هتل می پردازد. در اکثر موارد افراد متوجه این تغییر فرد نمی گردند و آن را ابراز نمیکنند ولی به صورت مشخصی حس گنگ و ناشناخته ای در ظاهرشان پدیدار میشود. این در حقیقت همان چیزی است که در طراحی سایت با تغییرات مدام، پیاپی و متنوع رخ میدهد.

کاربر شما در هنگام مراجعه به وب سایتتان، میخواهد از رویکرد منطقی تغییرات که برای او قابل درک، تشخیص و دارای روندی آهسته باشد برخوردار گردد، پس سعی کنید به کاربران خود القا کنید که شما همان کسی هستید که در صفحه قبل هم بودید !

8- طراحی سایت مطابق با تمایلات کاربر

هیچ انسانی دوست ندارد متوجه شود که فریب خورده است و یا مجبور به انجام کاری شود که نمیخواهد. اگر شما در ابتدای یک صفحه یک پاپ آپ تبلیغاتی در نظر گرفتید، در حقیقت به صورت مشخصی خواسته اید آن چیزی که خودتان میخواهید را به زور به کاربر نشان دهید! این حس خوبی برای کاربر ایجاد نمیکند. یا مثلاً اگر قرار است که با فروش این فایل، نیازمندی هایی از کاربر را برطرف سازید ولی این فایل حاوی آن نیازمندی ها نیست، مصداق اصلی تقلب در سایت را پدید آورده اید.

با کاربران خود صادق باشید، همان چیزی را ارائه کنید که میگویید، همان چیزی را بسازید که کاربر میخواهد تا حس اعتماد کاربر را نسبت به خود زنده نگاه دارید.

9- فرآیند های سایت را ساده طراحی کنید، نا ساده لوحانه!

همیشه توجه کنید، طراحی سایتی که بتواند به سادگی و با کمترین فرآیند های کاری به مخاطب آن چیزی که باید را ارائه کند، این نیست که شما کاربر را احمق فرض کنید! توضیح واضحات، بیشتر از اینکه کارکرد مثبتی داشته باشد، باعث ایجاد حس توهین به کاربر شما خواهد شد. سعی کنید مواردی را که کاربر خود میتواند به سادگی کشف نماید را برای کاربر نگاه دارید تا لذت درک و کشف آن را کسب نماید.

اینکه در تمام صفحات و فرآیند های کاری شما بخواهید توضیحات اضافه ای درج کنید مسئله خوبی در حذب اعتماد کاربر نخواهد بود.

10 – در شخصی سازی مطابق با تمایلات کاربر زیاده روی نکنید!

چیزی که امروزه در جدیدترین مقالات علمی طراحی سایت مشاهده میشود، فرآیند های تشخیص خودکار سلایق کاربر از طریق بازخوردهای کار با یک وب سایت است که مطابق با آن بتوان به ارائه محتوا و یا شکل ظاهری یک وب سایت پرداخت. در درجه اول به نظر ایده بسیار جالب و کاربردی می آید، اما همیشه یک نقطه بحرانی همراه خود خواهد داشت و آن این است که تا چه زمانی و چه مقداری از چه اطلاعاتی را میتوان از کاربر جمع آوری نمود که به او حس ورود به حریم خصوصی و ردیابی او را ندهد.

اگر میخواهید در طراحی سایت خود از این سیستم ها استفاده نمایید، همیشه مراقب این موضوع باشید که اعلام شناخت کامل از کاربر و ارائه محتوا مطابق با تمایلاتش، در بطن خود حس جاسوسی از کاربر را نیز میتواند القا کند.

.

قطعاً شما هم میتوانید به این عناوین، مواردی را اضافه کنید :)

علی اصغر ابدی

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و مدیریت از دانشگاه امیرکبیر | مدیر عامل فناوری اطلاعات ام البنین (س) | طراح و توسعه دهنده وب سایت

ارسال دیدگاه


1 + 9 =