در سال 2015 این که یک وبسایت بدون واکنش گرایی یا همان قابلیت Responsive طراحی شود غیر قابل تصور است. اصطلاح واکنش گرایی در بین بیشتر طراحان وب سایت به گونه ای رواج پیدا کرده که دیگر کسی نمیگوید ” طراحی وب سایت واکنش گرا” فقط میگویند “طراحی وب سایت” که در حال حاضر منظور از این دو دقیقاً یک منظور است! در حقیقت طراحی وب سایت Responsive دیگر از یک گزینه انتخابی به یک گزینه پیش فرض برای طراحی وب سایت تبدیل شده است.

به طور طبیعی، نظرات در خصوص انتخاب تکنیک های طراحی Responsive متفاوت است، بسیاری از سایت هایی که ادعا میکنند واکنش گرا هستند در حقیقت اینگونه نیستند، یه به صورت سطحی و تنها در انتخاب عرض وب سایت است که متناسب با صفحه نمایش تغییر پیدا میکنند ولی به طور کلی حرف از طراحی وب سایت واکنش گرا همه جا وجود دارد.

برای اینکه ما متوجه شویم که طراحی واسط کاربری Responsive به کجا خواهد رفت، باید بدانیم که این سبک از کجا آمده است!

نیاز مادر اختراعات است!

ظهور طراحی وب سایت واکنش گرا با گسترش استفاده از وب موبایل پدیدار شد. حتی در بدو ورود وب موبایلی، بسیاری از مقاله های طراحی وب سایت به این نکته می پرداختند که طراحی وب سایت واکنش گرا بهتر است یا طراحی جداگانه موبایلی ( به طور مثال با پسوند m یک طراحی وب سایت جداگانه برای موبایل) طراحی شود ولی با گسترش و تنوع ایجاد شده در ابعاد صفحات نمایش گجت های همراه، استفاده از طراحی واکنش گرا به  یک امر بدیهی تبدیل شد و حتی برای طراحی وب سایت جداگانه نیز در حال حاضر از تکنیک های واکنش گرایی استفاده می گردد.

طراحی سایت Responsive تنها راه زنده ماندن وب

با سرعت فزآینده تغییرات در وب، ارقام و آمارها همیشه از رده خارج هستند و نمیتوانیم به عنوان یک سند برای حال حاضر به آن ها رجوع کنیم. اما اکثر تحلیل گران بر این باورند که وب موبایلی به سرعت به 50 درصد از ترافیک بازدید وب سایت ها دست پیدا خواهد کرد. با این رشد طراحی واکنش گرا به یک اصل اقتصادی نیز تبدیل می گردد، زیرا ما میتوانیم برای این تعداد از ابعاد صفحات نمایش، صدها سایت را طراحی کنیم ( اگر نگوییم هزاران سایت) که البته زمان و مخصوصاً هزینه آن بسیار بالا خواهد بود، و یا میتوانیم طراحی واکنش گرا را انتخاب نماییم! این است که میگوییم طراحی سایت واکنش گرا تنها راه زنده ماندن وب است، مخصوصاً در آینده. تا اینجا میدانیم که این یک نیاز است، اما باید بدانیم که طراحی وب سایت Responsive هم مانند بسیاری دیگر از طراحی ها برای بقا و پاسخگویی به نیازهای جدید همواره در حال به روزرسانی خواهد بود.

طراحی Responsive
طراحی سایت واکنش گرا

طراحی واکنش گرا برای دستگاه های پوشیدنی یا Wearables

تنها اگر شما در سال گذشته در یک کپسول در بسته زندگی کرده باشید( تلاش برای آماده سازی خود برای ارسال به مریخ!) شما نمیدانید که اپل دستگاه پوشیدنی خود را با نام apple watch  به بازار روانه کرده است. ساعت اپل اولین وسیله هوشمند پوشیدنی نیست، حتی اولین ساعت هوشمند نیز نیست اما این یک دستگاه برای شهرت بخشیدن به دستگاه های پوشیدنی خواهد بود و در ذهن مردم آن را به عنوان بهترین پوشیدنی اسم خواهند برد، همانگونه که آیپاد اولین پخش کننده موزیک نبود اما بهترین شد، همانگونه که آیفون اولین گوشی هوشمند نبود اما تبدیل به محبوبترین شد که البته بازاریابی وسیع اپل در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

طراحی های رابط کاربری برای چنین نمایشگرهای کوچکی، چه ساعت اپل یا سونی یا آندرویدی چه سایر دستگاه ها، همیشه چالش هایی داشته و دارد. شما میتوانید با حفظ تمام المان های صفحه به گونه ای از طراحی بازخوردی معمول استفاده کنید، ولی در این ابعاد از صفحه نمایش، شما باید یک برج میلاد در نمایش سایت خود در این دستگاه های هوشمند ایجاد کنید که قطعاً کاربر با اسکرول کردن این مقدار خسته خواهد شد و کاربردی نیست. راهکارهای مختلفی برای این نوع طراحی وب سایت معرفی شده و پیشنهاد خواهد شد، ولی به طور قطع یکی از مواردی که مورد نیاز و پاسخ طراحی وب سایت Responsive در آینده خواهد بود موضوع دستگاه های هوشمند پوشیدنی است.

آینده طراحی سایت واکنش گرا

طراحی واکنش گرا باید پاسخگوی موارد بسیار دیگری که با ایجاد دستگاه های جدید و تکنولوژی های جدید می آیند باشد. شاید یکی از مهمترین آن ها در آینده چگونگی اسکرول کردن باشد، زیرا این موضوع در دستگاه های مختلف با ابعاد های متفاوت یکی از چالشهای حال حاضر این نوع سبک از طراحی می باشد.

همچنین استفاده از ورودی های متفاوت این گجت های همراه، همیشه یکی از چالش های طراحی وب سایت Responsive بوده است، زیرا در این دستگاه ها، بر خلاف کامپیوتر های همراه یا رومیزی که از ماوس و کیبورد به صورت معمول برای ابزار های ورودی استفاده میکنند، لمس کردن صفحه و کلیدهای کاربردی دیگری که در دستگاه قرار دارد یکی از راههای متنوع ورودی می باشد. ضمن اینکه دستورات صوتی و تصویری نیز کم کم در حال کارآمد شدن می باشند. هر کدام از این ورودی ها دارای حالات و ابزارهای مختلفی است که همخوانی در آنها برای ایجاد یک رابط کاربری واکنش گرا، کار ساده ای نیست.

اینها مواردی بود که در حال حاضر از چالشهای طراحی وب سایت واکنش گرا است و باید این سبک طراحی بتواند برای آن ها پاسخ مناسبی ارائه کند. همچنین در آینده قطعاً شاهد بروز تکنولوژی های جدیدتری نیز خواهیم بود که متناسب با آنها، محدودیت ها و یا قابلیت های جدیدی باید به طراحی سایت Responsive اضافه گردد تا بتواند در این عرضه رقابلی، همچنان زنده و باقی بماند.

منبع : webdesignerdepot به اضافه سایر اطلاعات جانبی

علی اصغر ابدی

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و مدیریت از دانشگاه امیرکبیر | مدیر عامل فناوری اطلاعات ام البنین (س) | طراح و توسعه دهنده وب سایت

ارسال دیدگاه


8 + 2 =